2008-07-29

Estatuts del consorci per al desenvolupament del Baix Ebre i Montsià. Text. Aprovació inicial.

Font: Butlletí Oficial de la Província de Tarragona

Els plenaris dels ajuntaments de la comarca del Baix Ebre i del Consell Comarcal del Baix Ebre, en les sessions realitzades els dies següents:

Ajuntament d'Aldover: 27 de juny de 2008
Ajuntament d'Alfara de Carles: 2 de juliol de 2008
Ajuntament de Roquetes: 2 de juliol de 2008
Ajuntament de Tivenys: 2 de juliol de 2008
Consell Comarcal del Baix Ebre: 1 de juliol de 2008

van adoptar els acords d'aprovar inicialment la creació i la constitució del Consorci per al Desenvolupament del Baix Ebre i Montsià. Igualment van aprovar els estatuts que regeixen aquest Consorci.
Així, aquest acord i el seu expedient se sotmeten a informació pública, per un període de trenta dies hàbils a comptar de l'endemà de l'última de les publicacions de l'anunci en el Butlletí Oficial de la Província de Tarragona o en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, als efectes de poder ser examinats en cada una de les secretaries dels ens locals a consorciar i, si escau, formular les reclamacions i al·legacions que es considerin pertinents, de conformitat amb el que disposa l'article 313, en relació amb el 160, del Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals.
Els estatuts s'entendran aprovats definitivament si en aquest termini no es formulen reclamacions ni al·legacions, amb el text que seguidament s'insereix.

ESTATUTS CONSORCI PER AL DESENVOLUPAMENT
DEL BAIX EBRE I MONTSIÂ

CAPÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Constitució i denominació
1.1 Amb el nom de Consorci per al Desenvolupament del Baix Ebre i Montsià, es constitueix un consorci local integrat per entitats públiques i privades sense finalitat lucrativa.
1.2 Amb posterioritat a la constitució, prèvies les formalitats necessàries i l'acord de l'òrgan de govern del Consorci, podran incorporar-se altres entitats públiques i privades sense finalitat lucrativa i legalment constituïdes que tinguin en l'àmbit territorial d'actuació objectius d'interès públic concurrents, i que assumeixin el contingut íntegre d'aquests estatuts i tota la normativa aplicable.

Article 2. Membres
2.1 Formen part de l'entitat consorciada les entitats següents
Les administracions locals de l'àmbit d'actuació dels municipis de la zona del Baix Ebre i del Montsià que assenyala l'article 6.1
Entitats sense ànim de lucre, legalment constituïdes, la finalitat de les quals tingui caràcter cultural, social o estiguin implicades en el desenvolupament econòmic de la zona d'actuació

Article 3. Domicili
3.1 El Consorci té el domicili social a la seu del Consell Comarcal del Baix Ebre, al carrer de Barcelona, número 152, de Tortosa. Tanmateix el domicili de l'activitat de la gestió de l'eix leader serà a la plaça d'Alfons XII, núm. 7 de Tortosa.
3.2 No obstant això, per acord de l'Assemblea General, el domicili social podrà traslladar-se a un altre lloc.
3.3 Les reunions dels òrgans de gestió es realitzaran a la seu del Consorci, encara que, per acord de l'Assemblea General, podrà canviar-se la ubicació

Article 4. Naturalesa
4.1 El consorci tindrà naturalesa d'entitat pública local, de caràcter institucional, amb personalitat jurídica pròpia diferent de la dels ens consorciats, un cop tinguin eficàcia els acords que aproven la seva constitució i la d'aquests estatuts, que hauran d'adoptar els ens esmentats, d'acord amb la legislació vigent.
4.2 El Consorci té plena capacitat jurídica i actuarà en nom propi per realitzar i aconseguir les finalitats que constitueixen el seu objecte. En conseqüència, pot realitzar actes d'administració i disposició de béns, subscriure contractes, defensar judicialment i extrajudicialment els seus drets i en general, tots els actes necessaris per assolir, d'acord amb la legislació aplicable a cada supòsit, els objectius establerts en aquests estatuts

Article 5. Finalitat
5.1 El Consorci es constitueix explícitament mancat de cap finalitat lucrativa i té per objectiu general fomentar el desenvolupament integral de la zona d'actuació definida a l'article següent.
5.2 El Consorci, amb caràcter específic, es constitueix com a GAL (Grup d'Acció Local) per gestionar i optimitzar els recursos econòmics assignats al seu àmbit territorial pel Leader, eix inclòs dins del Programa de Desenvolupament Rural de Catalunya (PDR), així com per elaborar-ne els seus plans d'actuació.

Article 6. Àmbit territorial i durada
6.1 El consorci desenvoluparà la seva activitat en l'àmbit territorial dels termes municipals d'Aldover, Alfara de Carles, Benifallet, Freginals, La Galera, Godall, Mas de Barberans, Masdenverge, Paüls, Roquetes, Santa Bàrbara, La Sénia, Tivenys, Ulldecona i Xerta, així com en l'àmbit territorial de les poblacions de Bitem, Campredó, Jesús, Els Reguers i Vinallop que formen part del municipi de Tortosa
6.2. La durada serà indefinida.

CAPÍTOL II
ÒRGANS DE GOVERN I DE GESTIÓ

Article 7. Òrgans de govern i de gestió
7.1 Són òrgans de govern
- L'Assemblea General
- La Junta Executiva
- El President
7.2 Són òrgans de gestió
- Gerent
- Personal tècnic
- Secretari-responsable financer
- Comitè tècnic
Article 8. Assemblea General
8.1 L'assemblea general, com a òrgan superior de govern del Consorci, estarà integrada pel president, i per un representant de cadascuna de les entitats consorciades designat a l'efecte per la respectiva entitat. També hi assistiran, amb veu però sense vot, el secretari i el gerent.
8.2 Són atribucions de l'Assemblea General
a) Aprovar la modificació dels estatuts i també, si s'escau, la dissolució i liquidació del Consorci.
b) Aprovar les propostes d'admissió de nous membres i d'exclusió dels que incompleixin les seves obligacions
c) Aprovar els instruments reglamentaris
d) Aprovar el pressuposts anual d'ingressos i despeses del Consorci i la seva liquidació
e) Aprovar els comptes generals i la memòria anual
f) Aprovar les propostes de convenis de col·laboració amb altres entitats públiques o privades
g) Aprovar el projecte del programa Leader, d'acord amb la normativa vigent
h) Seguiment del programa Leader

Article 9. Junta Executiva
9.1 La Junta Executiva és l'òrgan de govern i d'administració del Consorci i la seva actuació se sotmetrà a les directius de l'Assemblea General i estarà formada per un nombre màxim de 16 membres de l'Assemblea General.

8 representants de les entitats locals, que seran:
1 representant de cadascun dels Consells Comarcals de l'àmbit d'actuació
3 alcaldes, o persona en qui delegui, dels municipis consorciats del Baix Ebre
3 alcaldes, o persona en qui delegui, dels municipis consorciats del Montsià

8 representants de les entitats privades, que seran:
2 presidents, o persona en qui delegui, d'entre les entitats privades consorciades del sector primari
2 presidents, o persona en qui delegui, d'entre les entitats privades consorciades del sector secundari
2 presidents, o persona en qui delegui, d'entre les entitats privades consorciades del sector terciari
2 presidents, o persona en qui delegui, d'entre les entitats privades consorciades de caràcter social i/o cultural

9.2 Són atribucions de la Junta Executiva
a) Aprovar el programa de gestió i desenvolupament del PDR (leader)
b) Impulsar, gestionar i executar el PDR (leader)
c) Aprovar els criteris d'elegibilitat per a l'atorgament dels ajuts
d) Analitzar les sol·licituds de subvenció i els projectes d'inversió que es presentin i decidir-ne en cada cas l'atorgament d'acord amb els criteris d'elegibilitat fixats
e) Impulsar qualsevol altra acció necessària per a la correcta gestió del programa.
f) La resta d'atribucions que corresponguin al Consorci, i que no estiguin conferides a altres òrgans.

9.3 El mandat de la Junta Executiva és de tres anys, comptats des de la pressa de possessió. Cada tres anys s'elegiran els nous membres de la Junta Executiva d'entre els consorciats de l'Assemblea i serà possible la reelecció dels membres sortints.
9.4 La Junta Executiva podrà designar vuit dels seus membres que es constituiran en comissió permanent als efectes d'assolir una major agilitat i eficàcia en el desenvolupament de les seves atribucions

Article 10. President
10.1 L'Assemblea General elegirà, d'entre els seus membres i, per majoria absoluta, el president del Consorci i dels seus òrgans col·legiats.
10.2 El president pot designar lliurement d'entre els membres de la Junta Executiva, un vicepresident, que el substituirà, per ordre de nomenament, en cas d'absència o malaltia. També podrà assumir altres atribucions que li delegui el president.
10.3 Son atribucions del president:
a) Exercir la representació legal del Consorci en tots els àmbits
b) Convocar les reunions i fixar-ne l'ordre del dia. Presidir les sessions de la Junta Executiva i de l'Assemblea General, moderar el desenvolupament dels debats, i suspendre'ls amb causa justificada.
c) Dirigir els debats, fer conèixer el resultat de les votacions i donar per concloses les sessions,
d) Donar el vistiplau a les actes i els certificats lliurats pel secretari,
e) Fer ús del vot de qualitat
f) Assegurar el compliment de les lleis i altres disposicions jurídiques
g) Signar contractes i convenis de col·laboració
h) Presentar anualment a l'Assemblea General el projecte de pressupost i en finalitzar l'exercici l'estat de comptes del Consorci
i) La resolució dels recursos administratius que s'interposin contra els actes que dicti el Consorci

CAPÍTOL III
Règim d'organització i funcionament

Article 11. L'Assemblea General
11.1 L'Assemblea General es reunirà, en sessió ordinària, dues vegades a l'any, la primera per aprovar els comptes de l'exercici anterior, i la segona per aprovar el pressupost i les activitats de l'exercici següent.
11.2 Es reunirà en sessió extraordinària quan la convoqui el president per iniciativa pròpia o bé a petició d'una tercera part dels seus membres.
11.3 Les convocatòries es faran per escrit amb la corresponent ordre del dia i s'hauran de notificar amb una antelació de 5 dies hàbils, a cadascun dels components de l'Assemblea General. Per iniciar les sessions es considerarà que hi ha quòrum si hi són presents un terç dels seus components, així com el president o qui legalment el substitueixi 11.4 Els acords l'Assemblea General, s'adoptaran per majoria simple dels assistents, llevat del supòsit assenyalat en el punt a) de l'article 8.2 que requereix majoria absoluta dels seus components

Article 12. Junta Executiva
12.1 Les sessions de la Junta Executiva poden ser
a) Ordinàries
b) Extraordinàries

Són sessions ordinàries aquelles que tinguin una periodicitat establerta. Les extraordinàries són aquelles que convoqui el president amb aquest caràcter, per iniciativa pròpia o bé a petició d'un terç dels seus membres.
12.2 La Junta Executiva es reunirà en sessió ordinària una vegada cada tres mesos a la seu del Consorci. La convocatòria es farà per escrit amb el corresponent ordre del dia i s'haurà de notificar amb una antelació de 2 dies hàbils, com a mínim.
12.3 Quedarà vàlidament constituïda quan hi concorrin més de la meitat dels seus membres i els acords s'adoptaran per majoria simple.

Article 13. Comitè tècnic
13.1 En el si del consorci funcionarà de manera permanent un comitè tècnic pluridisciplinar integrat, per personal especialitzat adscrit a les administracions públiques i locals consorciades, o a d'altres administracions públiques i altres professionals que es consideri oportú
13.2 Correspon al comitè tècnic, en relació al programa Leader, la funció de sensibilització, mobilització i recolzament dels promotors d'iniciatives privades, l'elaboració dels criteris d'elegibilitat dels projectes, l'estudi, preparació i l'elaboració d'informes i propostes d'acord i l'assessorament dels òrgans decisoris

Article 14. Gerent
14.1 El gerent actuarà d'acord amb les directrius dels òrgans de govern i les instruccions de la Junta Executiva i assistirà a les reunions dels òrgans col·legiats del Consorci amb veu i sense vot. La fórmula de contractació del gerent podrà ser qualsevol de les que preveu la legislació vigent i amb la necessària aprovació de la Junta Executiva.
14.2 El gerent dirigirà tècnicament el Consorci, i desenvoluparà les actuacions que se li encomanin.

Article 15. Règim de comptabilitat i fiscalització
El règim de comptabilitat, aprovació i rendició de comptes serà el de la comptabilitat pública i d'acord amb allò que disposa la normativa de règim local i general.

Article 16. Tasques de suport
16.1 Per a la realització de les tasques administratives ordinàries, el consorci podrà contractar el personal necessari d'acord amb la normativa vigent.
16.2 El Consorci podrà contractar personal tècnic específic així com serveis externs d'assessorament i gestió

CAPÍTOL IV
Règim econòmic

Article 17. Règim econòmic
El règim econòmic - financer del Consorci serà l'establert per a les entitats públiques de caràcter local
17.1 Per a la realització de les seves activitats, el Consorci disposarà dels recursos següents :
a) L'assemblea general podrà fixar, quan aprovi el pressupost anual, les quotes i/o les aportacions de les entitats consorciades
b) Aportacions finalistes de la Unió Europea i altres administracions públiques destinades a l'execució de les diferents fases del programa Leader
c) Altres subvencions i transferències corrents o de capital, així com altres ingressos de dret públic.
d) Els procedents d'operacions creditícies
e) Ingressos de dret privat, tenint aquesta consideració
- Els fruits, les rendes i els interessos dels béns i els drets de qualsevol mena que sigui titular el Consorci
- Les donacions, llegats, herències, i auxilis de tota mena procedents de persones físiques i jurídiques, acceptats pel consorci, i el gravamen dels esmentats béns i drets
f) Altres ingressos o aportacions obtinguts segons dret.

17.2 L'establiment dels recursos econòmics (quotes), assenyalats en el paràgraf 1 del punt anterior d'aquest article, és competència de l'Assemblea General i la seva quantificació haurà de fixar-se atenent a criteris objectius derivats de la capacitat econòmica de cadascun dels ens consorciats. L'acord corresponent regularà el procediment i els terminis per fer aquests ingressos
17.3 L'Assemblea General aprovarà un pressupost anual d'ingressos i despeses que serà d'aplicació per a cada exercici pressupostari, d'acord amb la legislació aplicable de hisendes locals .
17.4 L'Assemblea General nomenarà una comissió especial de comptes amb les atribucions que li confereix la legislació vigent sobre règim local.
17.5 Correspon al president l'ordenament de pagaments
17.6 El règim de modificacions pressupostàries es regula mitjançant les bases d'execució del pressupost, en el marc de la legislació vigent sobre hisendes locals.
CAPÍTOL V
Disposicions finals

Article 18. Modificació dels estatuts
18.1 La modificació dels estatuts es durà a terme per L'Assemblea General, mitjançant l'acord adoptat per la majoria absoluta del nombre legal de membres i ratificada per les entitats consorciades, amb la mateixa formalitat que per a l'aprovació

Article 19. Adquisició i pèrdua de la condició de membre del consorci
19.1 Hom perd la condició de membre del Consorci per
- Voluntat pròpia, comunicada per escrit a la Junta Executiva.
- Separació mitjançant acord de l'Assemblea General per no complir les obligacions estatutàries.

Article 20. Dissolució del Consorci
20.1 El Consorci podrà dissoldre's quan hagi complert la finalitat per a la qual es va crear o bé per algunes de les següents causes :
a) Per disposició legal
b) Mutu acord dels ens consorciats
c) Impossibilitat de continuar el funcionament
d) Incompliment de la finalitat
e) Separació d'algun dels membres, si amb això el consorci esdevé inoperant
f) Transformació en un altre ens
20.2 L'acord de dissolució del Consorci l'ha d'adoptar l'Assemblea General , per la majoria qualificada establerta i ha de ser ratificat pels òrgans competents dels seus membres. L'esmentat acord especificarà la forma de procedir per a la liquidació del béns del Consorci.

Article 21. Dret supletori
Per a tot allò no previst específicament en aquests estatuts, s'aplicarà el que disposa la normativa aplicable als ens locals de Catalunya, i subsidiàriament la resta de la normativa reguladora del dret administratiu.

La qual cosa es fa pública per a coneixement general.