font: ViaEmpresa
Pierre Ralda i el seu germà van heretar 600 oliveres i han endegat un projecte entre el crowdfounding i l’ecommerce.
Pierre Ralda i el seu germà van heretar 600 oliveres
quan el seu pare va morir. En aquell moment no sabien què fer-ne. La
producció era deficitària. Què fer? Els dos germans han iniciat un Ralda+friends, programa d’apadrinament d’arbres a canvi de litres d’oli que ja crida l’atenció a Europa.
Pedro –Pierre, com el coneixen al poble- va néixer a Ginebra de pare català i mare madrilenya. Va viure a Suïssa fins als 30 anys, on va estudiar relacions internacionals. Va acabar de formar-se a Bèlgica, al Col·legi d’Europa, a Bruges i va començar la seva carrera professional a l’Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Refugiats (Acnur) i, més tard al World Economic Forum, encarregant-se d’Iberoamèrica. En aquella època va conèixer l’exalcalde de Barcelona, Joan Clos, qui li va presentar el projecte del Fòrum de les Cultures, en el qual va treballar de l’any 2001 a 2004.
Mentrestant, els seus pares van jubilar-se i van tornar al poble natal del pare, Godall, a la comarca del Montsià, una petita localitat amb només 632 habitants. Pierre seguia a Barcelona i va crear la seva consultoria sobre RSC i organització d’esdeveniments. El pare de Pierre va morir llavors a l’edat de 83 anys.
En l’herència s’hi incloïen centenars d’oliveres, unes de l’avi, altres comprades durant els 20 anys de jubilació del pare Ralda. El germà de Pierre va calcular que el seu pare havia posat cada any uns 3.000 euros de la seva butxaca per mantenir la producció que, a més, no era viable econòmicament. “El meu pare es prenia les oliveres com un hobby, no com una activitat empresarial”, diu Pierre.
El germà de Pierre a Suïssa va conèixer un projecte d’apadrinament de vaques lleteres i va sentir a parlar d'un altre d'apadrinament d'oliveres a la Toscana. Adaptant aquesta idea a les olives del Montsià van poder salvar la producció. Ralda+friends és un encreuament entre crowdfounding i ecommerce. L’octubre del 2014 van llançar oficialment el web i ja està en tres idiomes.
Pedro –Pierre, com el coneixen al poble- va néixer a Ginebra de pare català i mare madrilenya. Va viure a Suïssa fins als 30 anys, on va estudiar relacions internacionals. Va acabar de formar-se a Bèlgica, al Col·legi d’Europa, a Bruges i va començar la seva carrera professional a l’Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Refugiats (Acnur) i, més tard al World Economic Forum, encarregant-se d’Iberoamèrica. En aquella època va conèixer l’exalcalde de Barcelona, Joan Clos, qui li va presentar el projecte del Fòrum de les Cultures, en el qual va treballar de l’any 2001 a 2004.
Mentrestant, els seus pares van jubilar-se i van tornar al poble natal del pare, Godall, a la comarca del Montsià, una petita localitat amb només 632 habitants. Pierre seguia a Barcelona i va crear la seva consultoria sobre RSC i organització d’esdeveniments. El pare de Pierre va morir llavors a l’edat de 83 anys.
En l’herència s’hi incloïen centenars d’oliveres, unes de l’avi, altres comprades durant els 20 anys de jubilació del pare Ralda. El germà de Pierre va calcular que el seu pare havia posat cada any uns 3.000 euros de la seva butxaca per mantenir la producció que, a més, no era viable econòmicament. “El meu pare es prenia les oliveres com un hobby, no com una activitat empresarial”, diu Pierre.
El germà de Pierre a Suïssa va conèixer un projecte d’apadrinament de vaques lleteres i va sentir a parlar d'un altre d'apadrinament d'oliveres a la Toscana. Adaptant aquesta idea a les olives del Montsià van poder salvar la producció. Ralda+friends és un encreuament entre crowdfounding i ecommerce. L’octubre del 2014 van llançar oficialment el web i ja està en tres idiomes.
Els germans han fotografiat totes les oliveres de dues finques i al web
estan localitzats tots els arbres. L’interessat pot escollir-ne una –o
tantes com vulgui, és clar- per apadrinar. L’apadrinament costa 100
euros a l’Estat espanyol (IVA i despeses d’enviament incloses) i fora
costa entre 127 i 140 euros, depenent del país. Cada padrí rep una caixa amb tres ampolles de mig litre d'oli cada quatre mesos i
un 20% de descompte a la botiga online. A més, els Ralda organitzen
activitats al poble de Godall relacionades amb les finques: “Aquest mes
de gener van venir més de 20 padrins a visitar les seves oliveres,
sobretot de Suïssa i França”, diu Ralda. Actualment, hi ha 152 padrins i cada any es pot renovar o no la quota.
Els padrins, fonamentals
El projecte intenta tenir una molt bona relació amb els padrins i, a més de convidar-los a visitar les oliveres, també procura estar en contacte amb ells a través de les xarxes socials i el seu blog “per aconseguir un lligam sentimental amb els arbres i el projecte”, explica l’emprenedor.
Les visites dels padrins incentiven l’economia del poble de Godall. Les terres dels Ralda les treballa un amic d’infantesa dels germans, que és part de la cooperativa del poble, que premsa i envasa l’oli dels Ralda. “Aquest projecte també té una part d’emprenedoria social, al cap i a la fi, per ajudar la gent de la comarca”, apunta Pierre.
A partir de 300 adopcions, la producció d’oliva serà solvent i es podrà, alhora, compensar la inversió inicial. A partir d’aquesta xifra de padrins també volen obrir l’ecommerce a altres productors i incloure arròs de l’Ebre “amb una família que té un molí propi”, flor de sal del delta i olivades artesanes.
La promoció és el projecte de futur de Ralda+friends. Inicialment s’han centrat a Suïssa, “un país que no té producció d’oli d’oliva i on es paga molt car, estan enamorats del Mediterrani i tenen un poder adquisitiu alt”. Pierre i el seu germà ja treballen amb operadors logístics per obrir mercat a Bèlgica i Anglaterra. I esperen que més gent s’animi i apadrinin oliveres del pare.
Els padrins, fonamentals
El projecte intenta tenir una molt bona relació amb els padrins i, a més de convidar-los a visitar les oliveres, també procura estar en contacte amb ells a través de les xarxes socials i el seu blog “per aconseguir un lligam sentimental amb els arbres i el projecte”, explica l’emprenedor.
Les visites dels padrins incentiven l’economia del poble de Godall. Les terres dels Ralda les treballa un amic d’infantesa dels germans, que és part de la cooperativa del poble, que premsa i envasa l’oli dels Ralda. “Aquest projecte també té una part d’emprenedoria social, al cap i a la fi, per ajudar la gent de la comarca”, apunta Pierre.
A partir de 300 adopcions, la producció d’oliva serà solvent i es podrà, alhora, compensar la inversió inicial. A partir d’aquesta xifra de padrins també volen obrir l’ecommerce a altres productors i incloure arròs de l’Ebre “amb una família que té un molí propi”, flor de sal del delta i olivades artesanes.
La promoció és el projecte de futur de Ralda+friends. Inicialment s’han centrat a Suïssa, “un país que no té producció d’oli d’oliva i on es paga molt car, estan enamorats del Mediterrani i tenen un poder adquisitiu alt”. Pierre i el seu germà ja treballen amb operadors logístics per obrir mercat a Bèlgica i Anglaterra. I esperen que més gent s’animi i apadrinin oliveres del pare.