L'assemblea de Girona de l'ANC no en troba i a les Terres de l'Ebre ja en reserven a Castelló
La Generalitat vol que rodalies presti el servei d'un dia laborable però Renfe només preveu el reforç festiu habitual.
Si fa dos anys un miler d'autocars d'arreu de Catalunya es van
desplaçar fins a Barcelona per transportar-hi gent que volia assistir a
la manifestació de la Diada, tot indica que aquest any es repetirà o se
superarà la fita. A dos mesos de la manifestació en forma de V que unirà
Diagonal i Gran Via de les Corts, organitzada per l'Assemblea Nacional
Catalana (ANC), les empreses de transports d'algunes demarcacions ja han
penjat el cartell de “complet”. Des de Girona, Autocars Roca afirma que
la desena de combois de què disposa fa dies que estan tots llogats. A
Tarragona, l'empresa Plana ja no disposa de més vehicles estàndard de 55
places. Una tònica que també es repeteix a Lleida.
Aquesta és la
realitat amb la qual ha topat l'ANC de Girona que, si bé el 2012 va
llogar 55 autocars, aquest any encara no n'ha trobat cap. Pep Bosch
explica que fa un mes que en busquen però ni a la Garrotxa, ni al Baix
Empordà ni al Pla de l'Estany queden vehicles lliures. Totes les
empreses els diuen que han llogat els seus autocars a clients habituals,
ja siguin ajuntaments o institucions culturals, com ara clubs de
futbol. És per això que l'ANC de Girona s'està plantejant contactar amb
empreses de Perpinyà, tot i que asseguren que allà els vehicles són tres
vegades més cars. Un cas semblant és el de les Terres de l'Ebre, on ja
s'han hagut de reservar uns vint-i-cinc autocars en municipis de
Castelló perquè la cinquantena de vehicles disponibles al propi
territori ja estan sol·licitats. Manel Alves, coordinador de la
territorial del Montsià de l'ANC, explica que, abans de l'estiu, es van
reservar els autocars que tenia disponibles la companyia Hife de Tortosa
–alguns ja els tenien destinats a assemblees del Priorat o Tarragona–.
Però aviat s'ha hagut de recórrer a companyies més petites, com ara
Seguí d'Amposta, amb 6 autocars, o Ralda, de Godall. Les assemblees de
la Sénia, Alcanar o Ulldecona, per exemple, ja han hagut de recórrer a
les flotes de Castelló. Alves preveu que la situació anirà a més quan, a
mitjan agost, molta gent “es despertarà” i caldrà buscar més vehicles.
La tònica és la mateixa a la resta d'assemblees territorials
consultades.
Per altra banda, el Departament de Territori de la
Generalitat té la intenció que rodalies presti el servei habitual d'un
dia laborable en unes determinades franges horàries. Això vol dir més
freqüències de pas de trens i més treballadors respecte als dies
festius. Tot i que és la responsable del servei, l'operador és la
companyia Renfe, que hi té alguna cosa a dir, no només la direcció, sinó
també els sindicats, amb els quals la companyia hauria d'arribar a un
acord per augmentar freqüències i serveis.
Renfe preveu reforçar
el servei als principals corredors de rodalies amb dobles composicions
de trens i l'augment de combois, sobretot els regionals. En aquest
sentit, la companyia recorda que en festius com els diumenges ja hi ha
més trens a les línies regionals perquè la mobilitat entre Barcelona i
la resta del territori és major que en un dia laborable. Com en els
festius ordinaris, circularan tots els trens regionals, a més de combois
de rodalies que ja els reforcen habitualment els diumenges. A hores
d'ara, però, Renfe no preveu cobrir totes les freqüències d'un dia
laborable tal com vol la Generalitat.
La companyia tampoc preveu
posar trens especials a disposició d'entitats o ajuntaments, tot i que
admet que ja han rebut alguna petició. Per la manifestació de la Diada
del 2012, els ajuntaments de Girona i Figueres van contractar dos
combois especials en una decisió que va ser recorreguda en contra sense
conseqüències als tribunals per la delegada del govern espanyol a
Catalunya, María de los Llanos de Luna.