2014-07-03

Falten autocars per la Diada (Diari El Punt)

L'assemblea de Girona de l'ANC no en troba i a les Terres de l'Ebre ja en reserven a Castelló


La Generalitat vol que rodalies presti el servei d'un dia laborable però Renfe només preveu el reforç festiu habitual.


Si fa dos anys un miler d'autocars d'arreu de Catalunya es van desplaçar fins a Barcelona per transportar-hi gent que volia assistir a la manifestació de la Diada, tot indica que aquest any es repetirà o se superarà la fita. A dos mesos de la manifestació en forma de V que unirà Diagonal i Gran Via de les Corts, organitzada per l'Assemblea Nacional Catalana (ANC), les empreses de transports d'algunes demarcacions ja han penjat el cartell de “complet”. Des de Girona, Autocars Roca afirma que la desena de combois de què disposa fa dies que estan tots llogats. A Tarragona, l'empresa Plana ja no disposa de més vehicles estàndard de 55 places. Una tònica que també es repeteix a Lleida.

Aquesta és la realitat amb la qual ha topat l'ANC de Girona que, si bé el 2012 va llogar 55 autocars, aquest any encara no n'ha trobat cap. Pep Bosch explica que fa un mes que en busquen però ni a la Garrotxa, ni al Baix Empordà ni al Pla de l'Estany queden vehicles lliures. Totes les empreses els diuen que han llogat els seus autocars a clients habituals, ja siguin ajuntaments o institucions culturals, com ara clubs de futbol. És per això que l'ANC de Girona s'està plantejant contactar amb empreses de Perpinyà, tot i que asseguren que allà els vehicles són tres vegades més cars. Un cas semblant és el de les Terres de l'Ebre, on ja s'han hagut de reservar uns vint-i-cinc autocars en municipis de Castelló perquè la cinquantena de vehicles disponibles al propi territori ja estan sol·licitats. Manel Alves, coordinador de la territorial del Montsià de l'ANC, explica que, abans de l'estiu, es van reservar els autocars que tenia disponibles la companyia Hife de Tortosa –alguns ja els tenien destinats a assemblees del Priorat o Tarragona–. Però aviat s'ha hagut de recórrer a companyies més petites, com ara Seguí d'Amposta, amb 6 autocars, o Ralda, de Godall. Les assemblees de la Sénia, Alcanar o Ulldecona, per exemple, ja han hagut de recórrer a les flotes de Castelló. Alves preveu que la situació anirà a més quan, a mitjan agost, molta gent “es despertarà” i caldrà buscar més vehicles. La tònica és la mateixa a la resta d'assemblees territorials consultades.

Per altra banda, el Departament de Territori de la Generalitat té la intenció que rodalies presti el servei habitual d'un dia laborable en unes determinades franges horàries. Això vol dir més freqüències de pas de trens i més treballadors respecte als dies festius. Tot i que és la responsable del servei, l'operador és la companyia Renfe, que hi té alguna cosa a dir, no només la direcció, sinó també els sindicats, amb els quals la companyia hauria d'arribar a un acord per augmentar freqüències i serveis.

Renfe preveu reforçar el servei als principals corredors de rodalies amb dobles composicions de trens i l'augment de combois, sobretot els regionals. En aquest sentit, la companyia recorda que en festius com els diumenges ja hi ha més trens a les línies regionals perquè la mobilitat entre Barcelona i la resta del territori és major que en un dia laborable. Com en els festius ordinaris, circularan tots els trens regionals, a més de combois de rodalies que ja els reforcen habitualment els diumenges. A hores d'ara, però, Renfe no preveu cobrir totes les freqüències d'un dia laborable tal com vol la Generalitat.

La companyia tampoc preveu posar trens especials a disposició d'entitats o ajuntaments, tot i que admet que ja han rebut alguna petició. Per la manifestació de la Diada del 2012, els ajuntaments de Girona i Figueres van contractar dos combois especials en una decisió que va ser recorreguda en contra sense conseqüències als tribunals per la delegada del govern espanyol a Catalunya, María de los Llanos de Luna.