Les pintures de l'Abric I del conjunt d'art rupestre de la serra de Godall, a Ulldecona (Montsià), han estrenat aquesta Setmana Santa uns nous accessos que faciliten les visites en grup al mateix temps que n'eviten la degradació.
Les pintures de l'Abric I del conjunt d'art rupestre de la serra de Godall, a Ulldecona (Montsià), han estrenat aquesta Setmana Santa uns nous accessos que faciliten les visites en grup al mateix temps que n'eviten la degradació. L'actuació, que ha costat 40.000 euros, finançats per l'Ajuntament d'Ulldecona i el departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, ha consistit en la instal·lació d'unes escales i una plataforma metàl·liques, que limiten l'accés directe dels visitants a l'abric prehistòric i el deteriorament de les pintures. Durant els pròxims mesos, especialistes aragonesos elaboraran un diagnòstic sobre l'estat de conservació del conjunt i proposaran mesures per a la preservació.
Segons ha explicat l'alcaldessa d'Ulldecona, la socialista Núria Ventura, abans que s'habilitessin aquests accessos, els visitants havien d'entrar "dins del mateix abric" per visitar les pintures, datades l'any 6.000 abans de la nostra era i declarades Patrimoni Mundial per la Unesco el 1998. Això provocava, "tot i que no fos intencionadament, que les pintures s'acabessin tocant i deteriorant". La nova plataforma metàl·lica, on s'accedeix per una escala, permet que entre deu i dotze persones puguin observar les pintures de prop "sense entrar a l'abric", l'únic visitable dels tretze localitzats a la serra de Godall. "Amb això aconseguim fer visites guiades amb grups més grans, ja que fins ara només ho podien visitar quatre o cinc persones alhora. A més, permet que la gent que hi va ho faci en condicions, amb més seguretat. I, l'objectiu principal: protegir els mateixos abrics, en una situació delicada després de milers d'anys", ha argumentat l'alcaldessa. En aquest sentit, ha emfasitzat que el consistori ha optat per "posar una solució" abans que el pas de visitants i el contacte amb les parets que contenen les pintures descrostés la roca originant la pèrdua de les representacions. L'execució del projecte, obra de l'arquitecte Carles Brull, s'ha allargat durant els últims dos anys i ha permès també condicionar amb tanques de seguretat el camí d'accés a l'abric prehistòric des de l'ermita de la Pietat, "molt perillós i amb poques condicions de seguretat". Es tracta, segons ha explicat Ventura, d'una iniciativa conjunta entre el consistori i el govern, que han assumit a parts iguals el cost de l'actuació, acordada després de l'obertura, fa tres anys, del Centre d'Interpretació de l'Art Rupestre Abrics de l'Ermita.
Diagnosi sobre l'estat actual
Un cop solucionada la qüestió dels accessos, el consistori i la direcció general de Patrimoni del departament de Cultura ja treballen per consolidar i preservar les pintures dels efectes de l'acció humana i de la climatologia durant milers d'anys. "Els abrics estan situats a la rasant superior de la muntanya i s'hi produeixen filtracions quan plou. Amb el pas dels anys la pedra s'acaba descrostant", adverteix l'alcadessa. Un conveni signat per Patrimoni amb una institució aragonesa especialitzada en aquest àmbit ha de permetre, durant els propers mesos, elaborar un estudi diagnòstic sobre l'estat actual de conservació de les pintures així com determinar les possibles accions que calen per protegir-les. "Serà en un termini curt de temps. Quan estigui llest l'estudi de diagnosi es decidirà com actuar", assenyala Ventura. Aquesta iniciativa se suma a la investigació que en aquests moments duu a terme l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) de la URV per datar de la manera més acurada possible l'antiguitat de les pintures rupestres, fins ara situades al postpaleolític, fa uns 8.000 anys. Els investigadors han pres mostres de carboni del suport i el recobriment de les pintures per relacionar-ho amb les etapes prèvies i posteriors al moment de la seva realització on són. Les anàlisis es duran a terme en un laboratori australià durant els propers mesos. Unes 5.000 persones van passar per l'Abric I i pel Centre d'Interpretació de l'Art Rupestre Abrics de l'Ermita, segons dades de l'Ajuntament d'Ulldecona. La inauguració dels nous accessos, aquesta Setmana Santa, coincideix, de fet, amb l'inici del gruix de visites guiades al conjunt rupestre. "Enguany esperem repetir i augmentar el nombre de visitants", confia Ventura.
Les pintures de l'Abric I del conjunt d'art rupestre de la serra de Godall, a Ulldecona (Montsià), han estrenat aquesta Setmana Santa uns nous accessos que faciliten les visites en grup al mateix temps que n'eviten la degradació. L'actuació, que ha costat 40.000 euros, finançats per l'Ajuntament d'Ulldecona i el departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, ha consistit en la instal·lació d'unes escales i una plataforma metàl·liques, que limiten l'accés directe dels visitants a l'abric prehistòric i el deteriorament de les pintures. Durant els pròxims mesos, especialistes aragonesos elaboraran un diagnòstic sobre l'estat de conservació del conjunt i proposaran mesures per a la preservació.
Segons ha explicat l'alcaldessa d'Ulldecona, la socialista Núria Ventura, abans que s'habilitessin aquests accessos, els visitants havien d'entrar "dins del mateix abric" per visitar les pintures, datades l'any 6.000 abans de la nostra era i declarades Patrimoni Mundial per la Unesco el 1998. Això provocava, "tot i que no fos intencionadament, que les pintures s'acabessin tocant i deteriorant". La nova plataforma metàl·lica, on s'accedeix per una escala, permet que entre deu i dotze persones puguin observar les pintures de prop "sense entrar a l'abric", l'únic visitable dels tretze localitzats a la serra de Godall. "Amb això aconseguim fer visites guiades amb grups més grans, ja que fins ara només ho podien visitar quatre o cinc persones alhora. A més, permet que la gent que hi va ho faci en condicions, amb més seguretat. I, l'objectiu principal: protegir els mateixos abrics, en una situació delicada després de milers d'anys", ha argumentat l'alcaldessa. En aquest sentit, ha emfasitzat que el consistori ha optat per "posar una solució" abans que el pas de visitants i el contacte amb les parets que contenen les pintures descrostés la roca originant la pèrdua de les representacions. L'execució del projecte, obra de l'arquitecte Carles Brull, s'ha allargat durant els últims dos anys i ha permès també condicionar amb tanques de seguretat el camí d'accés a l'abric prehistòric des de l'ermita de la Pietat, "molt perillós i amb poques condicions de seguretat". Es tracta, segons ha explicat Ventura, d'una iniciativa conjunta entre el consistori i el govern, que han assumit a parts iguals el cost de l'actuació, acordada després de l'obertura, fa tres anys, del Centre d'Interpretació de l'Art Rupestre Abrics de l'Ermita.
Diagnosi sobre l'estat actual
Un cop solucionada la qüestió dels accessos, el consistori i la direcció general de Patrimoni del departament de Cultura ja treballen per consolidar i preservar les pintures dels efectes de l'acció humana i de la climatologia durant milers d'anys. "Els abrics estan situats a la rasant superior de la muntanya i s'hi produeixen filtracions quan plou. Amb el pas dels anys la pedra s'acaba descrostant", adverteix l'alcadessa. Un conveni signat per Patrimoni amb una institució aragonesa especialitzada en aquest àmbit ha de permetre, durant els propers mesos, elaborar un estudi diagnòstic sobre l'estat actual de conservació de les pintures així com determinar les possibles accions que calen per protegir-les. "Serà en un termini curt de temps. Quan estigui llest l'estudi de diagnosi es decidirà com actuar", assenyala Ventura. Aquesta iniciativa se suma a la investigació que en aquests moments duu a terme l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) de la URV per datar de la manera més acurada possible l'antiguitat de les pintures rupestres, fins ara situades al postpaleolític, fa uns 8.000 anys. Els investigadors han pres mostres de carboni del suport i el recobriment de les pintures per relacionar-ho amb les etapes prèvies i posteriors al moment de la seva realització on són. Les anàlisis es duran a terme en un laboratori australià durant els propers mesos. Unes 5.000 persones van passar per l'Abric I i pel Centre d'Interpretació de l'Art Rupestre Abrics de l'Ermita, segons dades de l'Ajuntament d'Ulldecona. La inauguració dels nous accessos, aquesta Setmana Santa, coincideix, de fet, amb l'inici del gruix de visites guiades al conjunt rupestre. "Enguany esperem repetir i augmentar el nombre de visitants", confia Ventura.